Een goede uitvoerende aanwezigheid is essentieel om het vertrouwen van de ander te winnen!

Het geheim van leidinggevenden om aanwezig te zijn tijdens hun uitvoerende taken!
Hoe trainen zij hun mindset?

Ik wil je graag enkele vragen stellen…

Wat doe je tijdens een meeting, klantgesprek, sollicitatie of een ander gesprek, losstaand of je een leidinggevende rol uitoefent of niet? Ieder van ons komt eens in een leidinggevende positie te staan. Hoe bereid je jezelf voor?

Welke elementen zijn voor jou belangrijk? En werkt dit, behaal je de gewenste resultaten? Heb je kunnen connecteren met de andere kant?

Vertrouwen is de motor van het leven. Als je de juiste mensen verzamelt die in jou geloven, bereik je beter je doelen. Het winnen van het vertrouwen van anderen vereist bepaalde attitudes, iets dat verre van wat soms gebeurt in sommige bedrijven.

 

Wanneer je focus ergens anders ligt kun je niet de resultaten hier behalen!

Ik weet zeker dat je iemand kent die geen aandacht besteedt aan degene die praat tijdens vergaderingen, omdat hij verslaafd is aan zijn mobiele telefoon en zijn e-mails of whatsapps zit te beantwoorden.

Of die voortdurend de ander onderbreekt of zijn stem in overmaat verheft. Wanneer dit gebeurt, is het moeilijk voor de persoon om een goede indruk achter te laten bij degene die aanwezig zijn. Laat staan dat je vertrouwen krijgt.

Om deze problemen op te lossen, is er redelijk veel geïnvesteerd de laatste jaren en hebben bedrijven ingezet op diverse communicatie- en sociale vaardigheden trainingen, voor hun managers en leidinggevenden. Het wordt uitvoerende aanwezigheid genoemd, dat wil zeggen, het vermogen, om op een authentieke manier contact te maken met de ander, met je team, met je klanten.

Er zijn drie aspecten waar we kunnen aan werken om de aanwezigheid van leidinggevenden te optimaliseren. 

  1. Ten eerste moeten we begrijpen hoe anderen de ervaring beleven om aan onze zijde te staan. Iemand met een goede leidinggevende aanwezigheid weet wat de mensen om hem heen inspireert en heeft het vermogen om een gevoel van “belangrijk zijn” mee te geven. Om dit te doen moet men empathisch overkomen en kunnen transmitteren, dat wil zeggen, in de schoenen van de ander gaan staan.

Deze situatie betekent niet dat je de focus op je eigen belangen verliest, maar om je te verbinden met de zorgen van de ander. Het vereist het luisteren naar en het verbannen van technologie, zoals mobiele telefoons of computers, als je in de aanwezigheid van iemand anders bent. Daarom zijn sommige organisaties begonnen deze toestellen te verbieden tijdens werkvergaderingen.

Vertrouwen is gebaseerd op feiten, niet op mooie woorden. Daarom is optimale aanwezigheid essentieel zonder de doelstellingen uit het oog te verliezen. Zo simpel is het.

  1. De tweede stap is het verbeteren van onze communicatieve vaardigheden. Het achterlaten van een goede indruk, een positieve emotie is gerelateerd aan de manier waarop we communiceren. We moeten niet alleen weten hoe we moeten luisteren, we moeten ook een goede “tone of voice” gebruiken om anderen aan te spreken. Meer lezen over verbindend communiceren om resultaten te behalen: LEES HIER

De hoge toon van je stem helpt zeker niet om de communicatie te verbeteren. Onderbreek ook niet voortdurend om te laten zien dat je meer weet dan wie dan ook. We moeten met respect en sereniteit naar elkaars opmerkingen luisteren, ook al vinden we het niet leuk of hebben we een andere mening.

Dit is ook de reden waarom sommige bedrijven eenvoudige communicatieregels opleggen tijdens vergaderingen om onderbrekingen of te veel blootstellingstijd te voorkomen. Toch is hier voorzichtigheid geboden en sterk aanbevolen dat de leidinggevende of gespreksleider alle negatieve, verwijtende of oordelende communicatie achterwege laat. Oude vetes of persoonlijke wraakacties zijn niet op hun plaats tijdens deze meetings.

Mijn advies: als er nog oude wrokgevoelens of onuitgesproken issues aanwezig zijn, is van groot belang om deze zaken eerst op te lossen en op te ruimen, zodat je een transparante en productieve meeting kunt uitvoeren. Negatieve energie genereren door de ego de overhand te geven is nefast voor het team en voor het bedrijf.

  1. Ten derde moeten we ervoor zorgen dat ons uiterlijk geen afleiding is voor de rest van de groep of de aanwezige personen. Wanneer we iemand ontmoeten, evalueert en scant onze geest de persoon onbewust in slechts een paar seconden. Het beeld dat we verplaatsten is ons visitekaartje. Nogmaals, we moeten empathisch zijn en ons op de juiste manier kleden.

We moeten “uit de toon vallen” vermijden, iets wat een van mijn eigen klanten is overkomen, commercieel afgevaardigde in een adviesbureau. Op een dag benaderde hij een klant die voor een bank werkt, mijn klant was samen met een andere partner, een technologie-expert.  De technologie-expert, een jongeman, droeg zeer casual kleding, waaronder een zwart T-shirt van een hardrockband die elke oude dame in de straat bang had kunnen maken. Zijn cliënt had een onberispelijke verzorgde voorkomen, en droeg een dure stropdas. Mijn klant vertelde me dat zijn cliënt bleef kijken naar het T-shirt van zijn metgezel en dat het hem “veel moeite” kostte om zijn technisch oordeel te vertrouwen en te aanvaarden.

De klant kan bevooroordeeld of misschien ouderwets zijn, maar het lijdt geen twijfel dat het hebben van een goede uitvoerende aanwezigheid van vitaal belang is om het vertrouwen van de andere persoon te winnen. Om dit te doen moeten we empathisch zijn met degenen voor ons, vooral als je resultaten wilt behalen. Kortom, wanneer we onze uitvoerende aanwezigheid trainen, krijgen we een goede reactie van de persoon die voor ons staat. Dit is mogelijk als we onze houding, onze communicatie en onze uitstraling op een empathische en professionele manier uitvoeren.

Ik heb dit zelf ook ervaren, onlangs nog. Ik had een Zoom meeting met iemand van een bedrijf dat digitale diensten verleent aan de juridische wereld, en ik had met haar alleen afgesproken, en ze had nooit aangegeven dat er iemand anders bij zou zijn, tijdens dit gesprek. Ik deed dus mijn Zoom venster open en zag twee mensen zitten, zij en nog een andere persoon, een heer (die ik nooit had ontmoet).

Mijn mindset was er niet op voorbereid om dit schouwspel te aanschouwen waardoor mijn focus even kwijt was, en dat is precies wat gebeurt met ons brein, de signalen die we voortdurend opwekken en afgeven kan ons succes en resultaten opleveren of frustratie en stagnatie.

Daarom is belangrijk om het rapport dat jij in je functie wilt uitstralen goed voor te bereiden, meer weten over rapport: Meer lezen hoe je rapport kunt maken met je gesprekspartner? KLIK HIER

Mijn compleet programma waarin alle onderdelen in voorkomen om je te wapenen tegen de uitdagingen en obstakels die je dagdagelijks tegenkomt op je werk maar ook in je privé sfeer. MEER INFO

Wil je weten wat je volgende stap is, wat je wilt als advocaat, jurist, notaris en welke richting jij in je leven wilt nemen?

Neem contact met mij op en plan nu een gratis gesprek van 30 minuten om samen te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen en zodat je belangrijke inzichten mag verwerven voor je loopbaan en/of je persoonlijke leven.

Meer weten hoe je een positieve mindset kunt ontwikkelen om doelen te bereiken op een eenvoudige en snelle manier?

Meer willen weten over verbindende communicatie: KLIK HIER

Wil je meer weten over mijn TRAININGEN en bemiddelingstrajecten voor jezelf of je MEDEWERKERS of cliënten? Neem vrijblijvend contact op

Of wil je samen met een klein team van maximaal 6 mensen de “MASTERY I PROGRAM” volgen, om je doelen in je leven te behalen met een vernieuwde mindset en een duidelijke missie? KLIK HIER

Of wil je vrijblijvend je vragen, zorgen of gewoonweg informatie opvragen over de diverse coaching programma’s: CONTACT

Meer weten?

Welke negatieve effecten voorziet je binnen je praktijk?

Welke veranderingen moet je in je praktijk aanbrengen?

Welke obstakels denk je dat er zich zullen aandienen bij je team?

Welke uitdagingen spelen nu meer dan ooit een rol voor jou persoonlijk?

Welke kansen zijn er om een advocatenpraktijk te creëren die meer aan je wensen voldoet, en de behoeften van de post-covid cliënt die beter kan gedijen in het huidige klimaat en in de post-Covid19 wereld?

Het Corona-virus biedt perspectief

Grijp nu je kans.

Plan een vrijblijvend en gratis virtueel gesprek van 30 minuten met mij om samen te bekijken waar je ondersteuning nodig hebt.

Mijn coaching praktijk biedt diverse mogelijkheden, zowel persoonlijke trajecten om helderheid te bekomen hoe je verder wilt. En ik kan je ook helpen met je personeel, begeleiding, counseling en coaching op maat.

Stuur snel een email naar info@evaguerra.be

About the author

Sinds 2016 ben ik gestart als Professional Coach, het is een passie die ik met de wereld wil delen d.m.v. tools te verstrekken aan ieder die het wilt. Elk persoon die voelt dat hij of zij niet vooruit komt in zijn of haar leven kan en mag mijn tools verkrijgen om zijn/haar emotioneel leven in balans te houden en doelen te bereiken in het leven. Emotionele opvoeding- en intelligentie updaten zoals je je computer update brengt vele voordelen met zich mee. Je wordt meer bewust van je denken, voelen en handelen.

Leave a Reply