Perfectionisme advocaten syndroom: leer het te detecteren.       

De zoektocht naar perfectie wordt gefactureerd.

Is er de perfecte wereld, het perfecte stel, de perfecte baan? Bijna iedereen is duidelijk over het antwoord: absoluut niet. Het is echter heel gewoon dat we onszelf verslijten op zoek naar iets waarvan we rationeel weten dat het niet bestaat.

Het idee van perfectie is overgebracht vanuit je kinderjaren “doe beter, ik weet wat ik veel meer van je kan verwachten”, “neem geen genoegen met middelmatig zijn.” Hiermee willen leerkrachten en ouders dat je ernaar streeft om je potentieel volledig te ontwikkelen, om kwaliteitswerk te doen.

Ons overlevingsinstinct vereist dat we bepaalde onvoorspelbare situaties onder controle proberen te houden , omdat we onzekerheid meestal niet goed tolereren … Je weet niet wat er zal gebeuren, de onzekerheid voor sommige of ze met de gevolgen kunnen dealen is iets dat teveel wanhoop opwekt.

Controller-eigenschappen

Sommige mensen zijn hier niet tevreden mee. Ze willen in alle situaties zelf kunnen beslissen: zelf de koers aangeven, zelf de route bepalen die ze willen volgen en altijd het laatste woord over alles hebben. En niet alleen als ze aanwezig zijn, maar ook op afstand (“remote control”). Die mensen zijn de controllers.

De persoon die ervoor kiest om te controleren, lijdt onder enorme emotionele belasting en de kosten hiervoor zijn vaak ook nefast en nadelig voor het welbevinden van je eigen leven en van je omgeving. Een van de meest opvallende kenmerken is voortdurend zich zorgen maken. Deze bezorgdheid verandert echter zelden in een geplande actie om de oorzaak van het leed op te lossen. De controller is eerder gespannen en neemt geen actie hieromtrent omdat hij of zij overtuigd is dat het zo moet zijn en daarom neemt ze geen actie. Ze verspilt veel tijd met het proberen anderen ervan te overtuigen net als zij zelf te zijn.

 

Perfectionisme loslaten: 8 tips

Perfectionisme loslaten is niet iets wat je van de één op de andere dag doet, dit is een proces wat tijd nodig heeft. Onderstaande tips kunnen je helpen om dit proces in gang te zetten. Ben jij klaar om perfectionisme los te laten? Lees dan onderstaande tips!

1. Leg de lat wat lager

Het is prima om doelen na te streven, maar als je lat zo hoog ligt dat het amper haalbaar is, kun je ‘m beter wat lager leggen. Goed is goed genoeg. Steven naar perfectie kost voornamelijk veel energie en tijd en het kost een hoop frustratie. Ben wat minder streng voor jezelf, verlaag je standaard en neem genoegen met goed.

2. Kijk naar het groter geheel

Perfectionisten kunnen zich helemaal verliezen in de kleinste details (been there, done that). Je schiet daarmee je doel voorbij. Houd daarom focus op het totaal plaatje, het groter geheel. Hoe belangrijk is dat detail? Doet het er echt toe? Is het noodzakelijk om aan te passen? Is het nu al functioneel?

Voorbeeld:

Als je een website wilt bouwen, maar je tijd verdoet met het zoeken naar het ‘perfecte’ lettertype is dit zonde. Je website functioneert óók als het lettertype nog niet precies is zoals je zou willen. Je kunt er beter voor zorgen dat je website in orde is en gebruikt kan worden, dat lettertype kan altijd nog worden aangepast.

3. Perfectionisme loslaten: accepteer imperfecties

Als ik een fout maakte in mijn dagboek, scheurde ik het liefste de pagina eruit. Tegenwoordig doe ik dat niet meer, maar probeer ik de ‘fout’ te omarmen en op te schrijven wat ik ervan geleerd heb i.p.v mij te pijnigen of ik accepteer dat het niet helemaal is zoals ik in gedachten had.

Dit is voor mij een manier om perfectionisme los te laten. Juist het accepteren van het feit dat het niet precies is zoals ik zou willen, maakt het dat ik er steeds beter mee om kan gaan. Want perfectionisme is enkel een preceptie, wat voor jou perfect is hoeft niet perse perfect zijn voor een ander.

“Eigenlijk kun je maar beter heel veel fouten maken, want juist weten hoe iets níét moet is net zo belangrijk als weten hoe iets wel moet.”

 4. Besef dat andermans manier óók goed kan zijn

Krijg jij helemaal de rillingen als je iemand een taak ziet doen op een manier die volgens jou niet ‘goed’ is? I feel you. Ik heb daar heel veel moeite mee gehad. Mijn manier zou de beste manier zijn, maar is dat ook zo?

Ik ben heel bewust los gaan laten dat de ander het nooit op mijn manier zal doen en dat andermans manier ook goed kan zijn. Het is dan misschien niet precies zoals ik het zou doen, maar dat maakt het niet direct ‘fout’.

Laat los dat anderen het anders doen, ieder doet het op z’n eigen manier en als het einddoel bereikt wordt, is dat altijd nog het belangrijkste.

5. Realiseer je dat het leermomenten zijn

Dat iets niet gaat zoals je verwacht had, betekend niet dat dit het einde van de wereld is. De uitspraak ‘van fouten kun je leren’ klinkt je vast niet onbekend en het is echt zo. Eigenlijk kun je maar beter heel veel fouten maken, want juist weten hoe iets níét moet is net zo belangrijk als weten hoe iets wel moet.

Schroom dus niet om het fout te doen, maar doe, experimenteer en leer ervan. Je kunt beter actie ondernemen en realiseren dat het beter anders kan, dan alsmaar blijven perfectioneren en uiteindelijk besluiten er toch niks mee te doen. Dat is zo zonde! Realiseer je dus dat fouten maken prima is en het je voornamelijk een stuk wijzer maakt. 

Allow to make mistakes and forgive yourself every day!

6. Geef jezelf waardering

Perfectionisme loslaten gaat gepaard met het loslaten van de waardering van anderen. Perfectionisten zijn veelal zoekende naar waardering, ze willen het goed doen, laten zien wat ze kunnen, presteren. Maar wat als je niet langer afhankelijk bent van anderen, maar jij jezelf die waardering gaat geven?

Wat je doet is óók goed als anderen er niets van zeggen, zolang jij tevreden bent is het goed. Geef jezelf eens een schouderklopje, doe dingen zonder het te laten zien aan anderen, en waardeer je eigen werk. Het is heerlijk om niet langer te verlangen naar andermans bevestiging. Het gaat er niet om wat de ander vindt, het gaat erom wat jíj vindt.

Dit geldt ook voor dat stemmetje die continu vraagt: “Wat zouden anderen hier van vinden?” Who cares! Dit is jouw leven; laat het niet afhangen van ‘wat anderen zouden vinden’ maar volg je gevoel en doe wat voor jou het beste is.

7. Verander je overtuigingen

Als je streeft naar perfectie kan dit te maken hebben met negatieve gedachten of overtuigingen, bijvoorbeeld:

  • Ik mag geen fouten maken
  • Ik kan dit niet
  • Ik ben niet goed genoeg

Maar ook onzekerheid kan een rol spelen. Door dit te veranderen kun je ook je perfectionisme aanpakken. Sta jezelf toe om fouten te maken en weet dat jij goed bent zoals je bent en ga wat meer geloven in jezelf. Draai bovenstaande overtuigen om en zeg juist:

  • Ik mag fouten maken, dat maakt me wijzer
  • Geen idee hoe, maar het gaat me lukken
  • Ik ben goed zoals ik ben

Overtuig jezelf ervan dat je het wél kunt. Onthoud ook dat de wereld niet vergaat als iets niet helemaal perfect is (en wat is eigenlijk perfect?).   Durf erop te vertrouwen dat goed, ook echt goed genoeg is.

Om onzekerheid te verminderen kan het helpen om aan je zelfvertrouwen te werken. Hoe zelfverzekerder jij bent van jezelf, hoe minder je afhankelijk wordt van de mening van anderen.

Vertrouw op jezelf, geloof in jezelf en wees minder streng voor jezelf.

8. Zet een timer

Perfectionisme kost heel. veel. tijd. Echt heel veel. Wat mij helpt is om een timer te zetten. Als ik bijvoorbeeld een blog bericht wil publiceren, kan ik veel tijd verloren laten gaan met het zoeken naar een passende afbeelding. Dat is zonde, want die tijd kan ik wel beter gebruiken.

Wat ik nu doe is een bepaalde tijd voor mezelf stellen, op de tijd dat de timer af gaat zou het klaar moeten zijn. Natuurlijk komt het soms voor dat ik toch wat meer tijd nodig heb, maar het is vooral een fijne bewustwording. Je wordt je bewust van de tijd en wordt eraan herinnert hoe veel tijd je al met iets bezig bent.

Wil je weten wat je volgende stap is, wat je wilt als advocaat, welke richting jij in je leven wilt nemen?

Neem contact met mij op als je een gratis gesprek van 30 minuten wilt inplannen om samen te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen en inzichten verwerven voor je zoektocht.

Meer weten hoe je een positieve mindset kunt ontwikkelen om doelen te bereiken op een eenvoudige en snelle manier?

Meer willen weten over verbindende communicatie: KLIK HIER

Wil je meer weten over mijn TRAININGEN en bemiddelingstrajecten voor jezelf of je MEDEWERKERS of cliënten? Neem vrijblijvend contact op

Of wil je samen met een klein team van maximaal 6 mensen de “MASTERY I PROGRAM” volgen, om je doelen in je leven te behalen met een vernieuwde mindset en een duidelijke missie? KLIK HIER

Of wil je vrijblijvend je vragen, zorgen of gewoonweg informatie opvragen over de diverse coaching programma’s: CONTACT

Meer weten?

Welke negatieve effecten voorziet je binnen je praktijk?

Welke veranderingen moet je in je praktijk aanbrengen?

Welke obstakels denk je dat er zich zullen aandienen bij je team?

Welke uitdagingen spelen nu meer dan ooit een rol voor jou persoonlijk?

Welke kansen zijn er om een advocatenpraktijk te creëren die meer aan je wensen voldoet, en de behoeften van de post-covid cliënt die beter kan gedijen in het huidige klimaat en in de post-Covid19 wereld?

Het Corona-virus biedt perspectief

Grijp nu je kans.

Plan een vrijblijvend en gratis virtueel gesprek van 30 minuten met mij om samen te bekijken waar je ondersteuning nodig hebt.

Mijn coaching praktijk biedt diverse mogelijkheden, zowel persoonlijke trajecten om helderheid te bekomen hoe je verder wilt. En ik kan je ook helpen met je personeel, begeleiding, counseling en coaching op maat.

Stuur snel een email naar info@evaguerra.be

About the author

Sinds 2016 ben ik gestart als Professional Coach, het is een passie die ik met de wereld wil delen d.m.v. tools te verstrekken aan ieder die het wilt. Elk persoon die voelt dat hij of zij niet vooruit komt in zijn of haar leven kan en mag mijn tools verkrijgen om zijn/haar emotioneel leven in balans te houden en doelen te bereiken in het leven. Emotionele opvoeding- en intelligentie updaten zoals je je computer update brengt vele voordelen met zich mee. Je wordt meer bewust van je denken, voelen en handelen.

Leave a Reply